Skip to main content

Höga Kusten

Upplev Norrland när det är som bäst! Vi börjar med att besöka Sveriges natursköna världsarv Höga kusten med världens första surströmmingsmuseum, en vacker skärgård och Norrlands hockeystad Örnsköldsvik med kända spelare som Peter Forsberg och Marcus Näslund. Resan fortsätter sedan mot Östersund och närkontakt med skogens konung älgen. Vi åker också en sträcka på den klassiska Inlandsbanan.

Sök resa

Dagsprogram

Dag 1: Hemorten-Gävle
Vår resa avgår från hemorten och tar oss hela vägen fram till Gästrikland och Gävle. Efter en
lång men spännande dag genom Sveriges vackra sommarnatur når vi Gävle för middag.

Dag 2: Världsarvet Höga Kusten och världens första surströmmingsmuseum
Idag åker vi mot Ångermanland och Höga kusten. Höga kusten uppfördes på UNESCO:s
världsarvslista år 2000. 2006 utvidgades detta världsarv med Kvarken i Finland och heter
sedan dess Kvarken/Höga kusten. Vi åker över en av världens längsta hängbroar,
Högakustenbron. Det första spadtaget togs vintern 1993 och i december 2007 invigdes bron
och den nya vägsträckan av Kung Carl XVI Gustaf.
Dagens första stopp är Skuleskogens nationalpark. Vi tar liften upp på Skuleberget och tittar
på den hänförande utsikten. Efter besöket på toppen stannar vi till på Naturum Höga kusten
där det finns information om Höga kustens geologi, natur och kultur.
Färden fortsätter till Skeppsmalens fiskeläge med lotsplats och genuina sjöbodar, beläget tre
mil öster om Örnsköldsvik. Vårt mål är världens första surströmmingsmuseum som
öppnades här maj 2005. Därefter njuter vi tillsammans av en tvårättersmiddag på
Saltmagasinet innan det är dags för övernattning på vårt hotell i Örnsköldsvik.

Dag 3: Ulvön och Varvsberget

Vår buss tar oss till Ullånger och härifrån tar vi båten till Ulvön där vi ska tillbringa nästan
hela dagen. Båtresan tar ca två timmar och vi får tid att njuta mer av världsarvet
Kvarken/Höga kusten. Ulvön är egentligen två öar med ett smalt mellanliggande sund. På
norra Ulvön ligger Ulvöhamn som är målet för vår båtutflykt. Ulvöhamn var en gång
Norrlands största fiskeläge och var under flera generationer känt för sin
surströmmingstillverkning. Det sista stora salteriet lades ner 1983. Lyckligtvis finns en stor
del av den gamla miljön och atmosfären kvar och fortfarande kan man förstås köpa med sig
äkta surströmming.
Under eftermiddagen tar vi båten tillbaka till fastlandet. På kvällen åker vi upp på
Varvsbergets topp, 149 m.ö.h., till Restaurang Varvsberget. Den åttkantiga restaurangen har
panoramafönster och anses av många vara Sveriges allra vackraste belägna restaurang. Här
äter vi middag i en fin miljö och med en fantastisk utsikt över Örnsköldsvik och delar av Höga
kusten. Därefter återvänder vi till vårt hotell i Örnsköldsvik där vi tillbringar natten.

Dag 4: Thailändska paviljongen, Döda fallet och Älgriket
Vi börjar dagen med att sätta kurs mot Jämtland och Utanede. Där ligger Thailändska
paviljongen som faktiskt är den enda i sitt slag utanför Thailand. Historien bakom
Thailändska paviljongen går tillbaka till år 1897 då kung Chulalongkorn av Siam (nuvarande
Thailand) besökte Sverige. Tillsammans med Kung Oscar II reste kungen av Siam runt i bland
annat Västernorrland, och det var med anledning av detta som man valde att upprätta
Thailändska paviljongen.
Därefter är det bara ca två mil till Döda
fallet som också ligger i Ragunda
kommun. Döda fallet är ett f.d. vattenfall
(Storforsen) i Indalsälven som genom
Vildhussens nya dragning bara blev en tom älvfåra. När vi fått ta del av de vackra vyerna tar
vi oss vidare till Östersund för middag och övernattning.

Dag 5: Inlandsbanan
Idag är det dags för oss att stiga på tåget på Inlandsbanan som ska ta oss från Östersund hela
vägen ner till Mora i Dalarna. Inlandsbanan var det sista stora projektet för Sveriges rallare
och det var ett gigantiskt arbete att bygga den. De första tankarna på att binda ihop övre
Norrland med Bohuslän presenterades av dåvarande generalstabschefen Axel Rappe som
kom med förslaget 1894. Riksdagen fattade beslutet att bygga första länken. Året var 1907
och sträckan blev Östersund-Ulriksfors, 125 km.
När vi anländer till Mora har vi fri tid då vi kan strosa på gågatan, handla i de små butikerna
eller njuta av en trevlig fika. För de som vill finns det här även tid att besöka
Vasaloppsmuseet eller den närliggande Zorngården som båda två går att hitta mitt i
centrum. Vi tar sedan plats på bussen och åker vidare mot Karlstad för vår sista middag och
övernattning.

Dag 6: Karlstad-Hemorten
Vi avnjuter en sista god frukost i gott sällskap innan vi lastar in våra väskor i bussen och
beger vi oss hemåt fulla av nya intryck och minnen.